tisdag 9 februari 2010

Lasse liten

Jag skalar av min hud
Lager som skalas
Död hud
Det svider, som salt i öppna sår
Och jag inser så långsamt
att jag vuxit förbi dej
Du
Du DU
Min far
Vem har du blivit?
Jag förstår inte mina minnen
Nuet
Smärtar Svärtar
Som kol över intorkad färg
Ett fotografi
Fingrat
Naggat
Oigenkännligt
Oigenkännlig är du
Pulserar gör blodet över öppna sår
Ingenting finns kvar
Bara en tandrad
Ett flin
Som torkat in
Som fastnat på hornhinnan
Och jag
kan inte sitta fast vid stolen som
ett litet barn
Med mörka ögon
som nu bara är en spegelbild
du inte mäktar med
Jag liknar ingen, jag är halv
Det gör ont att sitta fast men tvingas vidare
med snaran runt halsen
Du vill inte kännas vid mej. Vill inte känna mej
Och det gör ont
Ont
Ont
Ont
Jag måste läka nu
Lägga på ett plåster
Klistra ihop sömmarna
För det svider nu!
Det svider att skala hud
Jag saknar dej
och DET- gör ont!

Inga kommentarer: